Karl Sandberg föddes i Stensele 1891 och startade smedja 1924. Stensele var då en av huvudorterna i Västerbottens inland. 1923 stod Inlandsbanan klar för trafik till Storuman tre km nordväst om Stensele. Tack vare järnvägsstationen utvecklades Storuman efterhand till ett kommunikationsnav i området. Först med järnvägstrafiken och Tvärbanan och sedan biltrafiken, där två Europavägar (E12 och E45) korsar Storuman.
I Stensele gick arvet vidare från Karl Sandberg med att en av sönerna och entreprenören Börje Sandberg med sina bröder bl a startade Sandbergs Mekaniska Verkstad, SMV under 50-talet. SMV såldes till statliga Kockums som sedan sålde den vidare till Rauma Repola som i samband med en strukturomvandling lade ner tillverkningen i Stensele. I Stensele arbetade bl a Roland Yngvesson som arbetsledare: Något år innan nedläggningen startade han Storumans Industri. Det började med tillverkning av vapenskåp, under varumärket Vorsteh och försäljning av svetslego.
Verksamheten utvecklades efter hand med fler maskiner och större lokaler. År 1999 kom en av Storumans förlorade entreprenörssöner Christer Olsson, ägare av den globala frontlastartillverkaren Ålö in och ville att Roland skulle börja tillverka prototyper och plåtkomponenter till Ålö. Det resulterade i stora investeringar i laserskärmaskiner, större plåtpressar samt egen ytbehandlingsanläggning. 2010 köpte Storuman Industri upp resterna av Storumans Metallindustri som gått i konkurs och var välinvesterat med nya bearbetningsmaskiner.
Så startade integrationen av de bägge företagen som nu blev en mer komplett tillverkare av tunga plåtkomponenter i huvudsak till offroadindustrin. Med stora kunder vid sidan om Ålö som Engcon, Bracke Forest, Vimek, Indexator med flera. Roland valde främst av åldersskäl att sälja verksamheten 2014 till Compia främst på basis av det ”track-record” den kompetens och de framtidsplaner som Compia visade upp.